deel 2 - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van theomarielle - WaarBenJij.nu deel 2 - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van theomarielle - WaarBenJij.nu

deel 2

Door: Marielle en Theo

01 Februari 2006 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Daar zijn we weer…

Vorige keer waren we gebleven op het punt dat we gingen opsplitsen. Marielle en Theo bleven langer op het Zuider Eiland. De rest van de familie ging nog wat op het Noorder Eiland rond kijken.
Wij gingen van Timaru op weg naar Twizel. Onderweg gestopt bij 2 prachtige meren (Tekapo en Pukaki). Deze zijn licht blauw van kleur door al het modder en puin dat van de bergen komt. Vanuit Twizel is het makkelijk om naar Mount Cook te komen. Nieuw Zeelands hoogste berg en dit gebied bestaat voor 40% uit gletsjers. Hier zijn we 6 januari naar toe geweest. Eerst naar de Tasman-gletsjer gelopen en daar lekker in de zon gezeten. Dit was maar een kort loopje. Hierna hadden we een langere trip voor de boeg. We gingen de Hooker valley trek doen en die duurde zo’n 4uur. Aan het einde van de wandeling was het Hookermeer en de Hooker glestjer. Gedurende de tocht hadden we vaak mooie uitzichten op Mount Cook. Om een uur of 5 waren we weer terug in ons chaletje in Twizel en hebben de nacht heerlijk geslapen. De volgende dag weer door gereden. Chrstchurch stond op het programma. Het hoofddoel onderweg was om op de top van Mount Hutt te kijken. Mount Hutt is in de winter het grootste skigebied van NZ. Theo had al een keer eerder geprobeerd om op de top te kijken, maar het weer was toen te slecht (mist). Deze keer waren we niet veel gelukkiger. Het was weekend en de top was alleen te bereiken door de week. Langzaam aan maar weer naar beneden gereden, maar we moesten halverwege stoppen omdat de remmen te warm werden. De rook kwam er letterlijk vanaf.
In Christchurch hebben we verder niet veel gedaan. We waren hier al een keer eerder geweest en hebben dus lekker gerelaxed. Vanuit Christchurch kun je 2 hoofdwegen nemen om naar het noorden te gaan. Marielle wilde graag een Kea (Alpine papagaai) zien en de grootste kans om die te zien was in Arthurs pass. Theo was hier al een keer geweest, maar voor Marielle was dit helemaal nieuw. Helaas regende het een beetje dus de uitzichten waren zo zo. Hoofdpunt: Marielle heeft een Kea gezien!! We sliepen deze nacht in Reefton en dit is aan de ander kant van de Alpenen. Hier was het weer wel mooi. De regio waar Reefton in ligt is bekend om het goud zoeken. Wij een schaal en een schep geleend en wij er op af. Helaas hebben we niks gevonden, maar we hadden lol voor 10.
Volgende stop was Nelson. Dit is een stadje waar je goed een standvakantie zou kunnen houden. Hier hebben dus ook voor het eerst echt op het strand gelegen. Er waren ook een heleboel kitesurfers. 10 januari hadden we een trip geboekt om te gaan kayaken in het Abeltasman nationalpark. Eerst moesten we een uur in de bus om naar de plaats van bestemming te komen, Marahau genaamd. Vanuit hier gingen we met een watertaxi naar Torrent Bay. Daar lagen de kayaks op ons te wachten. Na de veiligheidsinstructie konden we eindelijk te water op weg naar Bark Bay (2uur kayaken). Onderweg langs een zeehonden kolonie gevaren. Er lagen jongen op de rotsen en de ouderen kwamen op een meter afstand van de kayak uit het water. Een bbq-lunch gehad en toen weer terug. In plaats van de hele weg te kayaken hebben we een stukje gezeild. 3 tegen elkaar aan en de buitenste hadden het zeil aan hun peddel. Dit scheelde ons een half uur peddelen en konden we nog in een andere baai kijken.
Laatste dag op het Zuidereiland zijn we weer naar Picton gereden waar we de volgende dag de boot weer hadden naar Wellington. We zouden tussen Wellington en Hamilton ergens slapen. Het regende echter en we besloten om maar door te rijden. 8 uur ’s avonds waren we weer thuis. Helaas onze vakantie zat er weerop, maar we hadden prachtige dingen gezien en gedaan. Zaterdag kwam de familie weer bij een en Theo heeft hen 16 januari weer naar het vliegveld gebracht.

Het weekend van 21 & 22 januari zijn we al begonnen met afscheid nemen van mensen hier die we hebben leren kennen. We hadden namelijk 2 bbq’s, dus daar was niets mis mee.

Aflopen weekend had Theo vrijdag zijn laatste werkdag. Zaterdag zijn we met een collega gaan vissen in de haven van Raglan. We hadden wat snapper, maar alles was te klein om mee te nemen (27 cm). Zondag echter was andere koek. Toen gingen we namelijk met een andere collega te vissen bij de mosselfarms bij Thames. Dit is een 1 ½ uur rijden bij ons vandaan. We hadden een boot bij ons dus dat ging nog minder snel. Hier hadden we meer geluk. De 2 grootste snappers die we hadden waren beide rond de 45 cm. Tijdens het vissen zwommen er zelf een paar pinguins om ons heen. Ook een hele aparte gewaarwording!! Onze collega heeft Theo geleerd hoe je snapper moet fileren en zijn vrouw heeft ons laten zien hoe ze het beste gebakken kunnen worden. Weer veel nieuwe ideeen op gedaan...

Nu de laatste loodjes. Einde van deze week moeten we uit ons huisje en zaterdag vliegen we naar Rarotonga voor een zonvakantie voor een week. We komen nog 3 dagen terug naar NZ om de rest van onze spullen op te halen en vliegen dan 14 februari terug naar Nederland. En dan zit het er al weer op. Nou tot dan allemaal...

Marielle en Theo

• 01 Februari 2006 - 11:45

Femke:

Jeetje, wat een indrukken weer! Je kunt wel een boek gaan schrijven Mariël ;-) Hoop je snel te zien als je terug bent in ons koude kikkerlandje!

• 08 Februari 2006 - 08:57

Martijn & Anneke:

Top foto's weer. Ik hoop er nog meer te zien bij terugkomst. Tot snel